سنگر سایبری جبهه

فـــــرهـنــــــگـی انـقـــــلاب اســـــلامــی آبــــــادان

سنگر سایبری جبهه

فـــــرهـنــــــگـی انـقـــــلاب اســـــلامــی آبــــــادان

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدیلاً
سوره احزاب - آیه 23

از میان مؤمنان مردانى‏اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند (۲۳)
پیوندهای روزانه
شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۳، ۰۵:۰۲ ق.ظ

دیوارهای بهشتی + تصویر

انتشار مطلب با ذکر منبع موجب خوشنودی ماست

مروری بر هنر ارزشی در گفت و گو با یک هنرمند متعهد آبادانی

نقش بستن تصاویر شهدا بر روی دیوارهای شهر از جمله اقدامات فرهنگی تاثیر گذار بعد از سال های جنگ، منقوش کردن دیوارهای سطح شهر به

تصاویر شهدا و تصاویرحماسی دفاع مقدس بوده و هست،این تصاویر که در ابتدا به نحو بسیار ابتدایی انتخاب و اجرا می شد در گذر زمان، جلوه خاصی به خود گرفتند، در همین جریان، بسیاری از هنرمندان متعهد، با همان نگاه ارزشی به هنر و هنرمندی، همچون سالهای دفاع مقدس، دست به سلاح قلم برده و سعی نمودند که دین خود را به خوبی ادا نمایند ، به همین بهانه سراغ یکی از این هنرمندان گمنام رفتیم تا نظرات او را جویا شویم و او مخلصانه و بی ادعا از ما خواست که بگذاریم همچنان گمنام بماند.

در اولین پرسش از انگیزه اصلی این اقدام، اهداف مورد نظر و سال شروع آن می پرسیم، می گوید: هدف و انگیزه اصلی من از این حرکت ترویج فرهنگ و نام شهدا بوده است. با توجه به اینکه ما سال هایی از دوران دفاع مقدس را پشت سر گذاشته ایم نسل جوان ما باید بداند اگر امروز در جامعه از امنیت کامل و آسودگی خاطر برخوردار است، علتش مجاهدت ها و جانفشانی های شهدای عزیزم در هشت سال دفاع مقدس و قبل و بعد از آن بوده، لذا لازم دیدیم که یاد ونام و خاطره شهداء در فضای جامعه جاری و ساری باشد. از اهداف دیگر این حرکت می توان به ترویج ((ارزش)) در مقابل((ضدارزش)) اشاره کرد.
وقتی در مورد نحوه ترسیم تصاویر و ریزه کاری های آن جویا شدیم، پاسخ می دهد: در طراحی تصاویر شهدا چند موضوع را مدنظر داریم سعی می کنیم در کنار ترسیم چهره مبارک شهداء پیام خاصی را هم به جامعه القا کنیم: یکی به تصویر کشیدن نمادهاست، چون عرصه ای که اکثر این شهداء در آن حضور داشتند، عرصه دفاع مقدس بود، بحث بعدی، فرهنگ دفاع از ولایت است. در اکثر تصاویر کار شده تصویر حضرت امام خمینی و امام خامنه ای را به نحوی گنجانده ایم که به موضوع مرتبط باشد. این کار با انگیزه خاصی انجام می شود و آن هم این است که اعلام کنیم، این عزیزان در اطاعت از ولی فقیه شان شهید شده اند. وقتی از او طلب خاطره می کنیم او با تاکید بر تاثیر معنویات در اجرای طرح ها می گوید:
(در ارائه هر اثر هنری می بایست دو جنبه را لحاظ کرد: داشتن تعهد و عشق به ارزشهای انقلاب و ولایت و تلفیق آن با ظواهر و تجارب تخصصی هنر، در غیر اینصورت باید در تعهد انقلابی هنرمند تردید داشت)
از حس وحالش در هنگام کار می پرسم، پاسخ می دهد: نقاشی در رابطه با شهداء و جبهه و جنگ، هیچوقت از ذهن من پاک نمی شود. به خاطر اینکه پیشرفت من در این کار، مخصوصاً در زمینه نقاشی دیواری و تمرین و یادگیری ان، در زمان جنگ ودر کنار شهداء بوده است.
نقاشی تنها گوشه ای از هنر است و هنرمند باید بداند هنر واقعی یعنی توان دمیدن روح تعهد در کالبد اجتماع.

 


چند نکته ضروری:
در پایان ذکر چند نکته خالی از لطف نیست. اول اینکه  هنوز دیوارهای زیادی در سطح شهر وجود دارد که مزین به تصویر شهدا نشده است. اقدام برای اجرای این دیوارها، بهتر است که هر چه سریع تر انجام پذیرد. دوم آنکه هر از چند گاهی، نور آفتاب و یا باران، رنگ و رخساره تصاویر را تغییر می دهد و بازسازهای آنها امری اجتناب ناپذیر است. دیگر آنکه استفاده از افراد مجرب در اجرای نقاشی های دیواری، کیفیت کار را بالا می برد و نباید به هر قیمتی، از افراد کم تجربه در این زمینه بهره برد.

نظرات (۳)

سراپا وسعت دریا گرفتند.
همان مردان که در دل جا گرفتند,
تمام خاطرات سبزشان ماند,
به بام آسمان مأوا گرفتند,
به دوش ما چه ماند ای دل، که وقتی,
خدا را شاهدی تنها گرفتند,
چه شد ای دل، که در این راه رفته,
جواز وصل را بی‌ما گرفتند,
مگر مردان غریبی می‌پسندند,
غریبانه ره دریا گرفتند؟
از دیدن این تصاویر در اغاز هفته دفاع مقدس خوشحال و مسرور شدم.
شهید یوسف برتینا از رزمندگان دلیر و هنرمند ابادانی بود که به شهادت رسید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی